Redovisningsekonom till Skanska Financial Services

Plats
Stockholm
Annonserat
den 10 januari 2017
Stängs
den 8 februari 2017
Kontakta
Sara Borgeström
Anställningsform
Tillsvidare
Arbetstid
Heltid

Om tjänsten
Skanska har centraliserat sin finansverksamhet till Skanska Financial Services AB (SFS). Syftet med detta är att ha en affärsstödjande funktion som också möj­liggör effektiv hantering och god kontroll av finansiella risker. Koncernbolagen är hänvisade till att genomföra sina finansiella tran­s­ak­­­tio­­ner med SFS, som i sin tur agerar samordnat gen­te­mot externa aktörer på finans­marknaderna. Idag har SFS totalt ett 50-tal anställda på Skanskas huvudkontor på Kungsholmen samt i New York.

SFS kännetecknas av samarbete, kollegialitet, generositet och pres­tigelöshet, ett arbetsklimat som värdesätts högt. I samband med att en medarbetare inom Accounting går till nya arbetsuppgifter inom koncernen söker vi nu en ny medarbetare.

Accounting ansvarar för SFS resultatrapportering till Skanska AB, SFS styrelse och ledning samt externt. Avdelningen består av fyra personer. SFS har tre dotterbolag varav ett försäkringsbolag samt ett dotterbolag i USA.

Som medarbetare på Accounting får du ett helhetsperspektiv över ekonomifunktionens alla arbetsområden, samt kunskaper om finansiella instrument och deras redovisning. Arbetsuppgifterna kommer bland annat att innefatta löpande bokföring, bokslutsarbete, års- och delårsredovisningar, resultatuppföljning, analys och budget. Utöver detta fungerar gruppen som bollplank till Skanskas bolag avseende redovisning av finansiella instrument.

Lämplig bakgrund
Vi söker dig som är civilekonom eller motsvarande och har minst ett par års erfarenhet av redovisning inom finans- eller försäkringsbranschen.  Har du erfarenhet av Solvens II och /eller IFRS 9 / IAS39 är det meriterande. Du är i början av din karriär och redo för att ta nästa steg och fortsätta utvecklas hos en arbetsgivare med goda karriärmöjligheter. Gruppen präglas av såväl gott samarbete som självständigt arbete vilket kräver att du är social, initiativrik och ansvarstagande. Du har ett intresse för att utveckla rutiner och processer samt en vilja att utveckla systemstöd för analys. Goda kunskaper i MS Office, i synnerhet Excel är grundläggande för tjänsten.

Vår nya medarbetare förväntas vara en teamorienterad person med en ödmjuk attityd och ett arbetssätt präglat av noggrannhet, nyfikenhet och prestigelöshet.

Ansökan
I denna rekrytering samarbetar Skanska med SJR. Då urval och intervjuer sker löpande ber vi dig att skicka in din ansökan snarast möjligt. Du söker tjänsten via www.sjr.se. Alla ansökningar och kontakter behandlas konfidentiellt. Om du har några frågor är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Sara Borgeström på 08-407 55 12.

Om företaget
Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag. Vi erbjuder konkurrenskraftiga lösningar även för de mest komplexa uppdrag. Våra medarbetare tar hand om hela kedjan, från idé till fullbordat projekt inom allt från byggande till utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan.
Tillsammans med våra kunder och partners bygger och utvecklar vi för en hållbar framtid med långsiktiga målet att förbättra människors vardag. Tack vare vårt starka engagemang medverkar vi i några av vår tids mest intressanta projekt. Med flera tusen pågående projekt har vi ofta något nytt att rapportera om. Koncernen har 43,000 medarbetare på elva utvalda hemmamarknader i Europa och USA. Omsättningen år 2015 uppgick till 155 miljarder kronor. Läs mer på www.skanska.com.