Spendrups Bryggeri söker Projektledare kund och marknadsanalys – CRM manager

Plats
Stockholm
Annonserat
den 19 januari 2017
Stängs
den 18 februari 2017
Kontakta
Anders Carlsson
Anställningsform
Tillsvidare
Arbetstid
Heltid

Vi söker projektledare kund och marknadsanalys till en central stabsfunktion i Försäljningsdivision Restaurang, Systembolaget med placering på huvudkontoret i Stockholm. Antar du utmaningen blir du drivande i planeringen och uppföljningen av ett hundratal produktlanseringar på restaurangmarknaden varje år.

Inom försäljningsdivision Restaurang, Systembolaget på Spendrups är vi cirka 120 engagerade och drivna medarbetare som är med och bygger upp framgångsrika kundrelationer och affärer. Som team kännetecknas vi av att vi är affärsmässiga, prestigelösa och gillar att ha roligt på jobbet.

Spendrups vision är att bli ett bryggeri i världsklass. Det innebär att vi stolt vill kunna jämföra oss med de bästa i världen i allt vi gör. Det gäller de produkter vi lanserar och de relationer vi bygger, hur vi agerar i nuet och hur vi satsar på sikt. Vår mission är att med kreativ kraft, långsiktigt ansvarstagande och passion skapa smakupplevelser och relationer i världsklass. Som projektledare kund och marknadsanalys har du en viktig roll i vår gemensamma strävan mot världsklass och vi ser gärna att du identifierar dig själv med våra värderingar: Stolthet, Äkthet, Nyskapande och Handlingskraft.

Ditt uppdrag:
Tillsammans med en kollega är du spindeln i nätet i vår planering och uppföljning av ett hundratal produktlanseringar varje år. Ni samarbetar nära med produktansvariga under produktutvecklingsfasen, gör kund och sortimentsanalyser, rekommenderar och förankrar försäljningsmål med olika intressenter i sälj och marknadsorganisationen, koordinerar säljorganisationens lanseringsplaner, säljprognoser och initierar säljinsatser som driver implementering av sortimentet och som utvecklar kundernas affärer. Du kommer att ägna den största delen av din tid åt att göra försäljningsanalyser av kund och artikeldata i excel och olika BI system. Arbetet kräver ständig utveckling av analysmodeller och du samarbetar nära med IT avdelningen samt controllers för att skapa optimala förutsättningar för effektiva analyser som driver resultat. En viktig del i uppdraget är att presentera analyser och rekommendationer i olika möten, t.ex. säljmöten, samordningsmöten mellan marknad och försäljning, huvudmannamöten med internationella uppdragsgivare m.fl. Du ingår i en stab av medarbetare som arbetar med affärsutveckling och rapporterar direkt till försäljningsdirektören.

Dina viktigaste ansvarsområden

  • Drivande i försäljningsavdelningens arbete i produktutvecklingsprocessen
  • Koordinerar lanseringsplaner och sortimentsimplementeringar via olika
    säljkanaler
  • Tar fram beslutsunderlag för lanseringar. Volymmål, segmentsbaserade
    täckningsmål etc
  • Arbetar fram och koordinerar implementeringen av merförsäljningsmöjligheter med utgångspunkt i sortimentsmix, display och prissättning
  • Utfallsrapporter och analyser inför möten med både interna och externa produktägare

Vi vill att du har

  • Ekonom eller civilingenjörsexamen och har ett kommersiellt intresse / är generalist
  • 3-5 års erfarenhet av arbete som säljcontroller, CRM manager, Category manager eller liknande
  • Mycket goda kunskaper i MS Office, speciellt excel samt något/några BI system
    med fokus på kund- och sortimentsanalys
  • Erfarenhet av att arbeta med Google Analytics är meriterande och ger dig större
    möjligheter att utvecklas hos oss
  • God språkbehandling. Du skriver och presenterar flytande på både svenska och engelska

Personliga egenskaper som vi tror behövs i den här rollen:
För att trivas och vara framgångsrik i jobbet behöver du gilla att ta initiativ, ansvar och arbeta både strukturerat och kreativt. Du ”ser skogen trots alla träd”, är lyhörd, noggrann, utvecklingsorienterad, har god integritet och motiveras av att samarbeta med både medarbetare, kunder och kollegor.

Information och ansökan:
Rekryteringen sköts av Compass i Stockholm och du söker tjänsten via Ansök nedan. Då urvalet sker löpande ser vi gärna att du ansöker så snart som möjligt.

Du är välkommen att kontakta Anders Carlsson på 070-766 26 91 alt. anders.carlsson@compass.se för mer information.

Som ett led i att säkerställa hög kvalitet på våra rekryteringsprocesser vill vi uppmärksamma sökande på att slutkandidater efter sitt godkännande kan omfattas av en bakgrundskontroll.

Samtliga tjänster på Spendrups omfattas av kollektivavtal vilket ger dig avtalsenliga villkor gällande semester, lön, pension, sjukfrånvaro etc. De avtal vi går under är Unionen, Sveriges Ingenjörer, Ledarna och Livsmedelsarbetareförbundet.

Spendrups Bryggeri AB grundades 1897. Vi är ett bryggeri med ett brett sortiment. Engagemanget och passionen är lika stor nu som då. För oss är alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. Bland våra varumärken finner du Spendrups Bryggeri, Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Briska, Loka, Schweppes, El Coto, Gallo m.fl. Familjeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende bryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi är idag ca 900 medarbetare och omsätter ca 3,3 MDKR. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spendrups Vin, Gotlands Bryggeri och Hellefors Bryggeri. www.spendrups.se