Financial Controller till spännande uppdrag

7 dagar kvar

Rekryterare
Plats
Göteborg
Annonserat
den 14 februari 2017
Stängs
den 5 mars 2017
Kontakta
Helena Åhs
Kategori
Redovisning
Anställningsform
Tillsvidare
Arbetstid
Heltid

Till vår kund som verkar inom området kyla/värme rekryterar vi nu en Financial Controller. Vår kund är dotterbolag till en stor amerikansk koncern och rekryteringen är en ny tjänst på deras kontor i Göteborg.

Huvudsakliga arbetsuppgifter och ansvarsområden

  • Övergripande ansvar för att redovisningen, som är outsourcad utomlands, håller hög kvalitet samt är i enlighet med gällande regelverk och lagstiftning samt möter uppsatta deadline
  • Att driva förbättringsarbete rörande system, processer och rutiner inom redovisningen
  • Arbete med Compliance och SOX-dokumentation
  • Vara ett affärsstöd till organisationen i redovisningsfrågor, planning och forecast
  • Analys av resultat samt ad-hoc analyser för att utveckla verksamheten
  • Rapportering till moderbolaget
  • Ägarskap för affärssystemet
  • Ansvar för treasuryprocessen och bankkontakter
  • Intern och extern revision, kontakt med revisorer och förberedelse av revision.

Du rapporterar till CFO och samarbetar med vår svenska Business Controller. Vårt kontor finns i trevliga lokaler i Aröd och du kommer att arbeta nära verksamheten. En del resande ingår i tjänsten.

Bakgrund 
Vi söker dig som är civilekonom eller motsvarande och med några års erfarenhet av arbete med kvalificerad redovisning, gärna i en internationell miljö och på ett större bolag. Du har erfarenhet av rapportering enligt US GAAP, hanterar Excel på en avancerad nivå och har du tidigare vana av Hyperion är det meriterande. Har du även erfarenhet av outsourcad redovisning är det positivt. Eftersom vi verkar i en internationell miljö ser vi att du behärskar engelska i både tal och skrift.  

Som person är du självgående och driven med ett proaktivt förhållningssätt. Du är utåtriktad och ser dig som en teamplayer samt har lätt för att skapa struktur i ditt arbete. Söker du ett arbete där du får möjlighet att göra skillnad och där det finns goda utvecklingsmöjligheter samt trivs i en föränderlig miljö är du den vi söker!

Ansökan
För att söka tjänsten går du in på www.sjr.se. Alla ansökningar och kontakter behandlas konfidentiellt. Skicka in din ansökan senast 5 mars. Kontakta gärna ansvarig rekryteringskonsult Helena Åhs på 031-333 54 85 om du har frågor om tjänsten. Välkommen med din ansökan! 

Om företaget
SJR in Scandinavia (SJR) är ett av Sveriges ledande rekryterings- och konsultföretag med inriktning mot Ekonomi och Bank & Finans. Sedan 1993 har SJR byggt upp ett brett kontaktnät i näringslivet inom denna sektor. Personlig service och kvalitet är utmärkande för SJR. Vi är idag ca 200 anställda och har kontor i Stockholm, Malmö och Göteborg. Vår främsta resurs är vår personal och vår vision är att vara förstahandsvalet för ekonomer som vill byta arbete och för företag som behöver personalresurser inom Ekonomi och Bank & Finans. SJR är noterat på First North-listan. Vi hjälper våra kunder att tillsätta tjänster på chef-, specialist- och assistentnivå. SJR arbetar med uppdrag till privata näringslivet, myndigheter och statliga bolag.