Vi söker en Risk Officer till Monyx

7 dagar kvar

Rekryterare
Monyx
Plats
Stockholm
Annonserat
den 31 mars 2017
Stängs
den 30 april 2017
Kontakta
Ulriikka Uittomäki
Anställningsform
Tillsvidare
Arbetstid
Heltid

Arbetsbeskrivning
I rollen som Risk Officer arbetar du med att identifiera, kontrollera, värdera och rapportera operationella risker i verksamheten, samt att föreslå åtgärder och rutiner i syfte att effektivisera den interna kontrollmiljön. För att hantera de operativa riskerna i verksamheten har Monyx etablerat ett ramverk som omfattar principer och processer för hur operativa risker ska identifieras, bedömas och hanteras. Du kommer i rollen arbeta med utförande, uppföljning och analys av dessa risker.

Du kommer även arbeta i olika projekt med syfte att stödja verksamheten i riskfrågor. Utöver detta är du också inblandad i olika koncernövergripande processer, såsom t.ex. årsredovisning, styrdokument inom riskområdet och verksamhetsutbildning inom riskområdet.

Vidare ansvarar du för att:

  • Säkerställa hantering och kontroll av risker, liksom att analysera riskernas inverkan på verksamheten. Följa riskrelaterad regelverksutveckling för bland annat värdepappersbolag och försäkringsförmedlarverksamhet
  • Självständigt utforma och genomföra gransknings- och kontrollinsatser
  • Rapportering
  • Validering av kapitaltäckningsberäkningar
  • Stötta verksamheten i hanteringen av incidenter och klagomål
  • Stötta verksamheten i utformning av riskrelaterade styrdokument och vara med att utveckla riskramverket
  • Vara en del av riskidentifieringen i form av självutvärderingar och valideringen av intern kapital- och likviditetsutvärdering (IKLU)

Vem är du?
För att lyckas i rollen tror vi att du har minst 7 års erfarenhet av liknande arbetsuppgifter i finansbranschen. Det är meriterande med erfarenhet från VP-bolag. Du har en civilekonomexamen eller liknande högskoleutbildning i grunden. Du är en teamspelare med analytisk förmåga och du är duktig på att se samband och dra slutsatser.

Du har:

  • Förmåga att skapa analyser och rapportera dessa i powerpoint och word
  • Mycket goda kunskaper i excel

Arbetet ställer höga krav på din förmåga att arbeta självständigt, din sociala kompetens, flexibilitet och noggrannhet liksom på en mycket hög integritet. Vi förväntar oss att du har gott omdöme, är driven och tycker om högt arbetstempo, samt har en god kommunikativ förmåga i såväl tal som skrift.

Du är van att arbeta med komplexa frågor och planerar, organiserar och prioriterar på ett effektivt sätt. Det är viktigt att du har god samarbetsförmåga och att du är lösningsorienterad.

Det krävs att du trivs med att ha många kontaktytor då du kommer att arbeta tillsammans med flera personer inom våra dotterbolag.

Ansökan
Då tjänsten ska tillsättas snarast möjligt kommer urvalsprocessen att ske fortlöpande. Ansökan emotses därför snarast möjligt. För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult på Jurek Rekrytering & Bemanning, Ulriikka Uittomäki, telefon: 0766 331440. Skicka din ansökan snarast via vår hemsida: www.jurek.se

Om verksamheten
Monyx vision är att vara det självklara valet inom kapitalförvaltning, förmedlad rådgivning och försäkring. Vi erbjuder våra kunder förvaltning av fonder, pensioner och fondförsäkringar samt konkurrenskraftiga försäkringspaket för en värdefullare vardag och framtid. Monyx är majoritetsägare i förmedlarorganisationen Hjerta samt hel- och delägare i förmedlarbolagen Factor Insurance Brokers, Svenska Försäkringsrådgivarna och Norrfinans & Försäkring. De stärker vår lokala närvaro och distributionskraft samt förenklar för dig som kund att få rådgivning där du bor. Monyx förvaltar ca 30 miljarder kronor och har sitt säte i Stockholm med verksamhet även i Umeå. Monyx är ett helägt dotterbolag till det danska bolaget NewCap Holding A/S, som är noterat på NASDAQ OMX Köpenhamn. www.monyx.se