White Arkitekter söker en Kommunikationschef

Rekryterare
Plats
Stockholm & Göteborg
Annonserat
den 29 september 2017
Stängs
den 28 oktober 2017
Kontakta
Erik Haglöf
Anställningsform
Tillsvidare
Arbetstid
Heltid

White Arkitekter söker en kommunikationschef. Nej, mer än så, förresten. Vi söker någon som har allt som krävs för att axla denna roll, där erfarenhet från en kommunikationsavdelning eller media är exempel på en lämplig bakgrund. Någon som är väl bekant med de starkaste kanalerna som behövs för att nå ut med våra budskap. Därtill en människa som med driv och entusiasm vill förstå och sedan förmedla varför de miljöer vi skapar, bidrar till en lite bättre värld.

White Arkitekter – förhoppningsvis har du hört namnet. Skandinaviens ledande arkitektkontor, sägs det. Med 16 kontor spridda över främst Sverige men även i Danmark, Norge och Storbritannien är White till och med tredje största arkitektkontoret i Europa, säger de som mäter framgång i storlek. Dessutom vinner vi inte sällan tävlingar. Men strunt allt detta för en stund. Vad som främst gör oss stolta är vår roll i samhällsbygget. Att det handlar om nyskapande, hållbara och estetiskt tilltalande miljöer är en uppenbar sida av White. Vad som inte är lika självklart för omvärlden är varför vi gör som vi gör.

Vi är drygt 1000 personer som förenas i en tro på att man kan göra världen lite bättre genom att skapa miljöer som människan kan växa i. Vi skapar skolor, bostäder, idrottsarenor, hela stadsdelar, handelsplatser, parker, sjukhus – allt som krävs för att människor ska kunna leva och verka sida vid sida. Vi är enade i tron att funktion, nytta och skönhet är en konsekvens av kunskap. Därför låter vi nyfikenheten leda oss till den eviga frågan ”varför?” i alla projekt. Inget ”bara blir” på White. Det är ett resultat av att lära känna, förstå och ta vidare.

Vi söker en kommunikationschef som med nyfikna ögon, bra driv och helst smittande entusiasm vill vara med att bygga vidare på den särskilda stämning som skapat White. Här är dina åsikter och ditt intresse för oss som företag efterfrågade. Samtalet upphör aldrig. Kanske för att över hälften av oss som arbetar här är delägare. Det finns inga andra ägare än vi själva. Det ger frihet samtidigt som det innebär ett ansenligt ansvar.

Vad letar vi då efter hos dig?
Till att börja med: adekvat utbildning, svenska och engelska flytande såväl i skrift som i tal, inte heller helt vilse i de skandinaviska språken. Flerårig erfarenhet av strategiskt och operativt kommunikationsarbete, med goda kunskaper i både traditionella och digitala kanaler i kombination med ett uppbyggt kontaktnät främst inom media och samhälle i övrigt. Du måste också vara en god skribent, du ska se ett nöje i att måla upp arkitektens visioner med dina ord och ”ha nära till tangenterna”. Ett annat absolut krav är att du har erfarenhet av att leda en grupp, gärna också erfarenhet av att arrangera större externa evenemang. 

Du är driven och social, talar gärna och ofta, men är inte snackig. Du är välstrukturerad och får saker att hända. Nyfikenheten är viktig, inte rädd att ställa frågor, om och om igen. För att du ska gilla det här arbetet behöver du ett genuint intresse för arkitektur, kultur och samhällsfrågor. 

I rollen som kommunikationschef blir du en av våra gruppchefer, med direkt personalansvar för en grupp med cirka 4-5 medarbetare samt samordningsansvar för ett drygt femtontal kommunikatörer, spridda över Sverige, Danmark, Norge och Storbritannien. Du rapporterar till marknadschefen som har det yttersta ansvaret för kommunikation och varumärke på White. 

Oavsett var du bor är resor en del av vardagen i denna roll. Whites huvudkontor ligger i Göteborg och det största kontoret i Stockholm.

Välkommen med din ansökan! Vi samarbetar med Bohmans Nätverk. Om du vill ha mer information, kontakta Erik Haglöf på Bohmans Nätverk erik.haglof@bohmans.com / +46 (0) 708 44 11 60. 

Vårt löfte: När samhället står inför nya utmaningar bryter White ny mark med arkitektur som vilar på lika delar ansvar, generositet, inspiration och skönhet. Vi lyfter människan, lyssnar till hennes klokskap och ser till hennes behov av såväl funktion och ekonomi som estetik och samtidigt talar till hennes längtan att ta tillvara på jordklotet och dess skönhet. På så vis vill vi fortsätta leda.