Expert med ansvar för krisberedskap och krissamverkan

1 dag kvar

Plats
Stockholm
Annonserat
den 27 november 2017
Stängs
den 17 december 2017
Ref:
2017-00869
Kontakta
Ann Fridell
Anställningsform
Tillsvidare
Arbetstid
Heltid

Som en viktig aktör i det centrala betalningssystemet i Sverige samverkar Riksbanken med andra organisationer och myndigheter för att förebygga och hantera störningar i det centrala betalningssystemet. Samarbete och samverkan sker främst med clearingorganisationer, banker och myndigheter såsom MSB, Finansinspektionen och Riksgälden. Samarbete sker bl.a. inom ramen för Finansiella sektorns privat-offentliga samverkan (FSPOS) eller som deltagare i andra forum för krissamverkan.

SOM EXPERT INOM KRISBEREDSKAP OCH KRISSAMVERKAN kommer du att ansvara för Riksbankens deltagande i projekt och aktiviteter i FSPOS samt övrig samordning med aktörer i betalningssystemet. I ansvaret ingår också att förvalta och utveckla rutiner för krissamordning och att driva arbetet med den frivilliga samverkan.

Dessutom ingår:

  • Delta i Riksbankens arbete med höjd beredskap (beredskapsplanering)
  • Vara avdelningens kontinuitetskoordinator
  • Vara en resurs i bankens arbete med risk och sårbarhetsanalyser
  • Driva/delta i projekt och utredningar, projektledning
  • Kontinuitetsplanering/kontinuitetsövningar, planering och deltagande
  • Sammanhållande för cybersäkerhetsfrågor inom betalningsoperativa området samt resurs i bankens övergripande arbete med cybersäkerhet
  • Representera Riksbanken i externa forum, nationellt och internationellt

Då tjänsten är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras.

VI SÖKER DIG SOM har relevant högskoleutbildning. Du ska ha mångårig erfarenhet av arbete med finansiell infrastruktur och finansiella system/betalningssystem. Erfarenhet av arbete med krisberedskap och riskhantering (identifiera och värdera operativ risk), t.ex. arbetat med Risk- och sårbarhetsanalyser (RSA) för finansiella tjänster. Erfarenhet av projektledning och utredningsarbete. Du ska behärska engelska flytande i både tal och skrift. Det är meriterande med erfarenhet av arbete med privat-offentlig samverkan i finansiell verksamhet, cyber- och informationssäkerhetsfrågor, kontinuitetshantering och beredskapsplanering.

SOM PERSON är du självständig, självgående och strukturerad. Du är också tydlig och har ett gott omdöme. Du har bra samarbetsförmåga och är van vid att samverka internt och externt över organisatoriska gränser. Du tycker om och är duktig på att prata inför andra, hålla presentationer och utbildningar.

VI ERBJUDER utmanande arbetsuppgifter i en händelserik miljö där Sveriges ekonomiska utveckling står i fokus. Hos oss får du kunniga och engagerade kollegor och mycket stor möjlighet till kompetensutveckling.

VI VILL HA DIN ANSÖKAN inklusive relevanta betyg senast den 17 december 2017. Om du har frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Ann Fridell, 08-787 04 43 Ann.Fridell@riksbank.se. Du söker tjänsten genom att klicka på Ansök.

Enheten för analys och utveckling av betalningar är placerad på avdelningen för betalningssystem och kontanter. Enhetens uppdrag är att stödja avdelningens operativa betalningsverksamhet med juridik, analys och projektledning. Enhetens medarbetare behöver ha god kunskap om förutsättningarna för att driva de operativa verksamheterna samt om förutsättningarna för betalningsbranschen i stort. På avdelningen finns tre enheter; RIX-enheten, enheten för operativ kontanthantering samt enheten för analys och utveckling av betalningar.