Kommunikationschef till Bokmässan

Rekryterare
Plats
Göteborg
Annonserat
den 1 februari 2018
Stängs
den 21 februari 2018
Kontakta
Christina Fredriksson
Anställningsform
Tillsvidare
Arbetstid
Heltid

Vi söker i samband med pensionsavgång en Kommunikationschef till Bokmässan - en roll med ansvar för kommunikation och marknadsföring för Nordens största kulturmanifestation! Kommunikationschefen ingår i Bokmässans ledningsgrupp samt i ledningsgruppen för Affärsområdet Kultur, Media och Samhälle och rapporterar till Mässansvarig för Bokmässan. Du arbetar nära övriga teamet på Bokmässan och har till din hjälp en medarbetare samt resurser inom övriga Svenska Mässan koncernen.

Bokmässan är under ständig utveckling och du blir en nyckelperson i arbetet med att utveckla hur vi syns, kommunicerar och får genomslag, inte minst i digitala kanaler. Bokmässans vision ”att skapa ilningar i själen” är vägledande för all kommunikation.

Huvudsakliga ansvarsområden: 

  • Bokmässans övergripande strategier för kommunikation och marknadsföring inklusive varumärkesfrågor och digitalisering 
  • Kontakter med media, varje år ackrediteras ca 1000 journalister till Bokmässan 
  • Pressmeddelanden och presskonferenser 
  • Egna tryckta/digitala produkter (mässtidning, seminarieprogram, biljetter mm) 
  • Medieplan/Kampanjer/Annonsering i externa kanaler 
  • Talesperson för Bokmässan i olika sammanhang 
  • Internkommunikation 
  • Säkerhetsfrågor (i samarbete med säkerhetschef)

Vi söker dig med akademisk utbildning och bred erfarenhet inom kommunikation och marknadsfrågor och som nu är redo att ta nästa steg. Du har erfarenhet av presskontakter, digitalisering samt marknadsinriktad kommunikation, gärna med starka varumärken. Erfarenhet från medie-, förlags- eller utbildningsbranschen är ett plus men inget måste. Du uttrycker dig väl på svenska och engelska, i tal och skrift, och trivs i rollen som talesperson.

Som person är du trygg, stabil och samarbetsinriktad. Du trivs i en miljö med högt tempo och periodvis intensiva perioder. Framförallt har du ett starkt driv och engagemang, ser möjligheter och vill bidra till Bokmässans utveckling.  

Vi erbjuder en utvecklingsinriktad och bred roll i en liten organisation i en stor koncern där du i tätt samarbete med dina kollegor utvecklar kommunikationsarbetet. Vi ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter.

Om företaget
Bokmässan är Nordens största kulturevenemang och en av Europas fem största bokmässor. Mässan är ett spännande evenemang för såväl en branschpublik som för allmänheten. 35 % av besökarna är branschbesökare och de två största grupperna bland dessa är lärare och bibliotekarier. Bokmässans seminarieprogram omfattar ca 400 seminarier som hålls under mässans fyra dagar. Det speglar aktuell litteratur och en stor bredd av samhällsfrågor. Bokmässan ingår i affärsområdet Mässor & Möten Kultur, Media och Samhälle inom Svenska Mässan koncernen. Läs mer om oss på www.bokmassan.se

Välkommen med din ansökan på www.maquire.se med CV och personligt brev senast 21 februari. Vid frågor, kontakta Christina Fredriksson 0702-715140. 

Liknande jobb

Liknande jobb