Sodexo söker Senior Strategisk inköpare, mat

Plats
Stockholm
Annonserat
den 23 maj 2018
Stängs
den 22 juni 2018
Kontakta
Natalie Jacquet
Anställningsform
Tillsvidare
Arbetstid
Heltid

Sodexo söker Senior Strategisk inköpare, mat

Om rollen
Vi erbjuder nu en intressant och varierad position inom ett globalt företag med starka värderingar.

Som strategisk inköpare hos oss ansvarar du för att hitta de bästa inköpslösningarna, du arbetar också aktivt med dina kategorier för att hitta optimal lönsamhet och konkurrenskraft för Sodexo. Du är medlem i vårt Supply Management-team och kommer att vara en del av vår nordiska enhet. 

Vårt mål är att upphandla och genomföra de bästa och mest kvalitativa lösningarna för vår verksamhet. Detta sker i tätt samarbete med våra interna intressenter. Som strategisk inköpare är du ägare av dina kategorier på nordisk nivå likväl som på lokal svensk nivå. Du ansvarar för inköpsprocessen och planeringen av ditt arbete för att nå bästa resultat utifrån framarbetad planering. Du arbetar med analyser, RFI, RFQ, samt förhandlar kategorier på både Nordisk och Svensk nivå.

Du ansvarar för prognos och rapportering i nära samarbete med vårt Reporting-team. Vi ser det som en självklarhet att du arbetar proaktivt och strategiskt med dina leverantörer. Du inser vikten av att bygga goda relationer, både externt och internt för att gynna affären. Utöver detta kommer du under perioder ha nära kontakt med Sodexos globala inköpsteam som är baserade i London.

Din profil 
Vi söker dig som har god produktkännedom av matkategorier, främst kött och fågel och har en bakgrund från producent, grossist, restaurangbranschen eller DVH. Vi tror att du har arbetat minst 5 år med inköp eller försäljning gärna inom ett stort och/eller globalt bolag där du har erfarenhet från att självständigt driva upphandlingar, förhandlingar, avtalsskrivning samt implementering. 

Vi lägger stor vikt vid att du som kandidat är en engagerad och leveranssäker person med god förmåga att skapa förtroende och goda relationer. För att trivas och vara framgångsrik i rollen krävs att du har en god förmåga att förstå vad som påverkar företagets lönsamhet, att du har en analytisk förmåga och är vass på Excel. Du förstår att rapportering är en nödvändig del av arbetet i ett globalt företag, och detta är inget som hämmar dig i ditt arbete.

Som person är du både prestigelös och en lagspelare som förstår att dina expertkunskaper behövs för att andra avdelningar ska kunna leverera på bästa sätt. Det betyder att du får samarbeta och hjälpa andra både över funktioner, landsgränser och titlar. 

Arbetet skiftar mellan strikt strategiskt till att hantera operativa frågor för att hjälpa vår driftsorganisation från tid till annan. Som person tror vi att du har ett öppet sinne och trivs med att ingå i en global organisation.  

För att trivas i vårt team bör du även vara flexibel, uthållig och ha en positiv attityd. 

Du har ett strukturerat och metodiskt arbetssätt och en god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift, både på svenska och på engelska, som även är vårt koncernspråk.

Om företaget
Sodexo grundades av fransmannen Pierre Bellon år 1966. Med hjälp av några tusen franska francs på fickan, sin starka drivkraft och entreprenörsanda startade han upp ett litet serviceföretag som levererade mat till företagspersonal i hans hemstad Marseille. Idag har Sodexo vuxit till en av världens största arbetsgivare med verksamheter i 80 länder världen över. Vi är världsledande inom Quality of Life Services – service för livskvalitet, och våra kunder finns både inom privat och offentlig sektor samt på institutioner. Vi erbjuder integrerade servicetjänster inom Facilities Management: arbetsplatstjänster, lokalvård, måltidsservice samt hjälpmedels- och konferensverksamhet. Vi bidrar till att öka de anställdas välmående, effektivisera verksamheten och säkerställa att alla viktiga servicefunktioner fungerar på företag, sjukhus, skolor och andra arbetsplatser. Vårt brinnande engagemang för hållbarhet, att utveckla våra medarbetare och främja mångfald är vida känt runt om i världen. Vårt arbete inom dessa områden har också resulterat i en mängd prestigefyllda utmärkelser under årens lopp. 
I Norden omsätter vi 7,5 miljarder kronor och sysselsätter 11 000 medarbetare. Det gör oss till ett av Nordens ledande Service Managementföretag.

Sodexo är ett företag vars största tillgång är medarbetarna. Vår strävan är att varje dag ge våra 100 miljoner kunder och gäster världen över service för livskvalitet.

Sodexo är ett kunskapsföretag som söker anställda med olika specialiseringar, bakgrunder och erfarenheter. 

Sodexo är erkänt ledande inom hållbarhetsfrågor inom vår bransch. 2009 lanserades den globala och långsiktiga planen för hållbar utveckling, en guide för vårt dagliga arbete. Under 2017 bytte planen namn från Better Tomorrow Plan till Better Tomorrow 2025. De nio åtagandena i vår CSR-karta Better Tomorrow 2025 är framtagna i enlighet med FN:s 17 globala hållbarhetsmål och den hjälper oss att fokusera på våra långsiktiga mål. Åtgärderna i kartan är mätbara så vi kan följa våra framsteg och samarbeta för att finna lösningar på utmaningarna.

Ansökan 
I denna rekrytering samarbetar Sodexo med Ogunsen Executive Search. 

Urval och intervjuer sker löpande och vi rekommenderar dig därför att skicka in din ansökan så snart som möjligt. Om du har frågor kring tjänsten är du välkommen att kontakta Betty Holmberg, Researchkonsult på Ogunsen 076 647 16 25 eller Natalie Jacquet, Seniorkonsult på Ogunsen 0734 21 79 86. 

Liknande jobb

Liknande jobb