Riksgälden söker kravanalytiker till IT avdelningen

Rekryterare
Riksgälden
Plats
Stockholm (Kommun) (SE)
Annonserat
den 26 juli 2018
Stängs
den 19 augusti 2018
Ref:
RG 2018/820
Kontakta
Ingela Rindå
Kategori
Data / IT
Anställningsform
Tillsvidare
Arbetstid
Heltid
Verksamhetsområde
Offentlig sektor

Är du kravanalytiker som vill vara med och utveckla statens finansförvaltning? Lockas du dessutom av att jobba med utvecklande arbetsuppgifter och teknik i framkant i en viktig samhällsfunktion för Sverige?

Riksgälden ansvarar för statens finansförvaltning där en central funktion i verksamheten är utvecklingen av våra IT-system. Det är där du som kravanalytiker kommer in.

Här erbjuds en arbetsplats där egna initiativ och idéer uppmuntras och där ett gott samarbete med kollegorna är en självklarhet. Möjligheten att påverka är stor och höga krav på kvalité, samtidigt som vi värnar balansen mellan privatliv och arbetliv för individens välmående.

Arbetsbeskrivning
Vår IT Avdelning består av, förutom IT Chefen, fyra enheter: IT Infrastruktur, IT Service, IT Utveckling och IT Stab. Avdelningen omfattas av totalt cirka 50 medarbetare. Arbetet sker i mindre verksamhets- och enhetsöverskridande team där beslut fattas snabbt, kunskapsnivån är hög och varje individ är viktig. IT Avdelningens fokus är att skapa verksamhetsnytta med hjälp av IT.

I rollen som kravanalytiker arbetar du i projekt och förvaltning med att fånga, analysera och dokumentera krav och behov. Du kommer även att arbeta med förstudier och utredningar och ibland driva mindre uppdrag från krav till leverans. Med ansvar för kravarbetet och metodiken blir du en viktig kugge för helheten i förändringsarbetet.

Tjänsten innebär:

  • Planera och driva kravarbete i samarbete med verksamhet och IT
  • Hjälpa verksamheten att förstå effekten av krav samt att prioritera mellan dessa
  • Fånga, förtydliga, ifrågasätta och dokumentera krav
  • Leda och planera workshoppar
  • Driva utredningar, förstudier och mindre uppdrag
  • Leda arbete med kostnads- och nyttovärdering
  • Ansvara för kravmetodik och arbetssätt kring kravhanteringen
  • Utbildning av medarbetare i kravarbete

Du kommer ofta vara inblandad i flera projekt eller uppdrag samtidigt, vilket kräver att du snabbt kan byta fokus och växla mellan arbetsuppgifter.

Kompetensprofil och personliga egenskaper
Vi söker dig som har högskoleutbildning med IT-inriktning eller kunskap som vi bedömer likvärdig med minst 5 års erfarenhet av kravarbete inom IT.

Du har erfarenhet av att planera och leda workshoppar för att fånga funktionella och icke-funktionella krav samt informationsmodeller. Du gillar att dokumentera krav som användningsfall och modellering med UML samt har god kännedom om kravmetodik som t.ex. RUP. Du gillar också att utbilda medarbetare i kravarbete.

Erfarenhet av verktyg som SPARX Enterprice Architect är meriterande. Övrigt är det meriterande med erfarenhet av projektledning, förvaltningsledning och testledning.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper. För att lyckas i rollen som kravanalytiker hos oss behöver du vara driven, strukturerad, lyhörd och förstår att resultat skapas genom delaktighet.

Det är viktigt för oss att du är respektfull i både relationer och sätt att kommunicera och att du kan anpassa dig till målgruppens behov. Du arbetar lika bra i grupp som individuellt och har en god social och kommunikativ förmåga. Du behärskar svenska och engelska i tal och skrift.

Riksgälden är en statlig myndighet och det är av stor vikt att du har ett etiskt förhållningssätt med en hög etisk och moralisk kompass.

Tjänsten är säkerhetsklassad och svenskt medborgarskap är därför ett krav.

Kontakt
Om du har frågor är du välkommen att ringa Ingela Rindå, avdelningschef IT, 08-613 47 25. 

Vi tillämpar normalt sex månaders provanställning. Arbetspsykologiska tester och arbetsprover kommer att ingå som en del av rekryteringsprocessen.

Ansökan
Välkommen med din ansökan via www.riksgalden.se/jobb senast den 19 Augusti 2018. Bifoga CV, personligt brev och betyg. Ange referens RG 2018/820.

Urvalet av kandidater sker löpande

Om Riksgälden
Vi erbjuder dig en arbetsplats med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter. Riksgälden spelar en viktig roll i samhällsekonomin och på den svenska finansmarknaden. Vi bidrar till att statens pengar och finansiering hanteras effektivt och att det finansiella systemet är stabilt. I uppdraget ingår att vara statens internbank, förvalta statsskulden och ge statliga garantier och lån. Riksgälden ansvarar också för statens bankkrishantering och insättningsgarantin. Vårt kontor finns i centrala Stockholm. Vår vision är att tillsammans göra Riksgälden till en förebild både i Sverige och internationellt. Våra värderingar präglas av öppenhet, trygghet och professionalitet i utförande av vårt arbete. Riksgälden strävar efter att vara en hållbar och attraktiv arbetsgivare, där mångfald, olika erfarenheter, kompetens och bakgrunder tas tillvara.

Liknande jobb

Liknande jobb