Head of Marketing and Communications till Academic Work Sverige

Rekryterare
Academic Work
Plats
Stockholm (Stad)
Annonserat
den 31 augusti 2018
Stängs
den 30 september 2018
Kontakta
Jonna Björk
Anställningsform
Tillsvidare
Arbetstid
Heltid

”Academic Work firar i år 20 år. Vi finns i sex länder, är näst störst i Sverige på tjänstemannasidan och omsatte 3 miljarder 2017, varav 2 miljarder i Sverige. Mycket har hänt på dessa år och våra ambitioner för framtiden är större. Nu söker vi dig som vill ta över stafettpinnen för vårt marknadsarbete som Head of Marketing Communications i Sverige och leda vårt svenska marknadsteam och bli en del av vår svenska ledningsgrupp."

OM TJÄNSTEN
Nu söker vi dig som har en stor portion nyfikenhet och driv tillsammans med erfarenheten av att utveckla varumärken och paketera tydliga tjänsteerbjudanden. Vår nuvarande Head of Marketing and Communication kommer att gå vidare inom vår organisation och därför öppnar den här möjligheten upp sig.

Academic Work hjälper studenter och unga akademiker till jobb. Det är det vi brinner för! Idag är vi näst största Bemannings- och rekryteringsföretaget på tjänstemannasidan i Sverige och omsätter över 2 miljarder. Vår koncern har cirka tusen anställda, varav ca 60% av dessa finns på våra 14 kontor i Sverige – resten arbetar i övriga länder. Vårt mål är att omsätta 1 miljard Euro om fem år, på den resan har vi i Sverige dubblerat vår omsättning. Då räknar vi alltså med att omsätta 4 miljarder. Det är utmanade mål, men vi tror själva att vi har god förmåga att nå dessa.

För att göra den här resan möjlig kommer det att vara viktigt att vi fortsätter utveckla och positionera vårt varumärke. Vi strävar efter att vara våra kunders förstahandsval och en karriärpartner till våra konsulter. Vi vill vara en arbetsgivare så attraktiv att våra medarbetare inte ska vilja jobba någon annanstans och vi vill vara marknadsledande inom innovation. Allt detta vill vi ladda vårt varumärke med, och det kommer bli ett av dina övergripande uppdrag.

På Academic Work uppmuntrar vi och belönar ambition. Vi strävar alltid efter att vara bättre idag än vi var igår och därför är fokus på utveckling ett av våra ledord. Vi tror och hoppas verkligen att du kommer trivas hos oss och vi lägger därför mycket fokus på att skapa en miljö och kultur som får våra medarbetare att må bra och växa både som människor och i sin roll. Om vi ska vara lite mera konkreta så innebär det att du kommer att få en bra uppbackning från oss, det i form av introduktion, stöd och utveckling. En roll i vår svenska ledningsgrupp innebär viss representation med resor, i snitt 2 per månad. Men det kommer också med frihet, flexibilitet och utveckling så att arbetet går att kombinera med ett privatliv som kanske innefattar förskole-/skolhämtningar, fritidsaktiviteter osv. Vi strävar efter att vara ”the best place to work” och därför sätter vi stor vikt vid att våra medarbetare verkligen ska trivas hos oss.

Hos oss kommer du att få leda ett ambitiöst och drivet team, du ingår i en kompetent, ödmjuk och resultatinriktad ledningsgrupp som alla har ett högt engagemang för Academic Works utveckling. Parallellt med dina kollegor i den svenska organisationen kommer du också att ha en ledning och guidning från vår Group Marketing Director som äger vår marknadsprocess för hela koncernen. Ni arbetar i en matrisorganisation och du kommer att ha Head of Marketing and Communications kollegor runt om i våra länder där ni på regelbunden basis ses för konferenser med fokus på hur vi utvecklar vår marknadsprocess på bästa sätt.

ARBETSUPPGIFTER
Som Head of Marketing and Communications i Sverige har du ett ansvar för att driva marknadsorganisationen som idag består av tolv medarbetare, varav fyra av dessa är direktrapporterande till rollen. Alla specialister inom olika områden och med varierande erfarenhet inom sina områden. Ditt uppdrag är att säkerställa att Academic Work kommunicerar på ett framgångsrikt sätt med våra olika målgrupper, dvs potentiella kunder, jobbsökande kandidater och framtida medarbetare.

Bryter man ner det ytterligare så handlar det om att arbeta för att öka upp antalet leads som kan stärka våra affärer, utveckla och säkerställa att våra marknadsinsatser genererar ansökningar till våra kunders uppdrag samt till våra egna interna tjänster. Allt detta hänger, som du säkert förstår, ihop med att stärka och utveckla vårt varumärke och positionera oss som förstahandsvalet för alla våra målgrupper.

Dina ansvarsområden kan sammanfattas till att;

  • Leda vår svenska marknadsorganisation som består av 12 medarbetare. Som ledare ansvarar du för rekrytering, utveckling och uppföljning av dina medarbetare.

  • Ansvara för att säkerställa, utveckla, implementera och utvärdera våra processmål inom marknadsarbetet. I din roll ingår också att på löpande basis rapportera dessa processmål och utfall gentemot den svenska ledningsgruppen

  • Planera, ansvar för och följa upp kostnadsfördelningen för marknadsorganisationen i Sverige.

  • Ansvara för vår interna kommunikation från den svenska ledningsgruppen, samt hantera våra externa mediakontakter och vara förste kontaktperson för journalister vid behov.

  • Vara en representant i vår svenska ledningsgrupp där uppdraget innefattar strategiska, taktiska och operativa uppgifter. Du representerar marknadsorganisationen i ledningsgruppen men förväntas också ta ansvar för och vara delaktig i hela vår affär och organisation då du stöttar dina ledningsgruppskollegor i kommunikation vad gäller utveckling, information och/eller förändringar.

  • Driva, ansvara för och/eller vara delaktig i marknadsprojekt som bedrivs på nationellt och/eller internationell nivå. Du är ytterst ansvarig för att säkerställa Best Practice inom marknadsprocessen för Sverige och att vi hela tiden är nyfikna på vår omvärld och tar innovativa initiativ för att nå våra mål.

För att trivas i rollen hos oss, och kunna bidra till vårt mål, behöver du vara en person med en tydlig ”can-do” attityd, som kan växla mellan de strategiska och operativa perspektiven i vardagen och framför allt, är en lagspelare med ett högt engagemang för ditt jobb!

VI SÖKER DIG SOM

  • Har en civilekonomexamen med inriktning mot marknadsföring

  • Har ca 8-10 års ledarerfarenhet, vilket kan vara från olika typer av chefspositioner, men där du har haft uttalat personalansvar för dina medarbetare.

  • Har minst 3 års erfarenhet av att arbeta som marknadschef som innefattar en ledningsgruppsposition, vi tror att det kan vara denna roll som du sitter i idag.

  • Har erfarenhet av att arbeta i en organisation där ditt arbete inom marknad har innefattat paketering av både tjänster och produkter och där marknadsprocessen har haft en viktig och betydelsefull faktor till företagets resultat

  • är van att arbeta och prestera i en resultatorienterad organisation med högt engagemang, driv och utvecklingstakt

  • vill arbeta i en starkt kulturorienterad organisation med ambitiösa och engagerade medarbetare

  • kan uppvisa resultat av att ha lyckats skapa en tydlig och inspirerande paketering till kund av en bred produkt/tjänste-portfolio

  • Är en duktig kommunikatör på svenska och engelska med förmågan att skapa enkel och samtidigt personlig kommunikation

Det är meriterande men inte ett krav om du:

  • Har arbetat i en internationell organisation
  • Har haft resultatansvar sedan tidigare

En stark kommunikativ förmåga, att drivas av resultat samt att kunna agera som en trovärdig och inspirerande representant för Academic Work kommer att vara viktiga nycklar att besitta för att lyckas i rollen. Vi förväntar oss att du ska bidra med en nyfikenhet, ödmjukhet och framför allt ett framåtlut för att vi som organisation ska utvecklas på bästa sätt. För dig kommer det naturligt att samarbeta med människor runt omkring dig, du är förmodligen känd som en ”people-person” och har genom dina relationer, din kompetens och ditt driv lyckats åstadkomma riktigt bra resultat i de roller du tagit dig för.

Du är en ledare som drivs lika mycket av att utveckla dina medarbetare som av att utveckla marknadsprocessen och har alltid helheten framför dig. Som bäst trivs du när du får växla mellan de strategiska och det operativa perspektiven och när ditt arbete stärker organisationens affärer och resultat. Vi vill kommunicera med våra målgrupper på ett enkelt, professionellt och personligt sätt, därför är det viktigt att du har förmågan att snabbt men samtidigt med hög kvalité, kunna paketera information som andas Academic Work.

  • Start: Omgående, med hänsyn till uppsägningstid

  • Omfattning: Heltid, Tillsvidare

  • Placering: Stockholm, Norrtull

  • Kontaktuppgifter: Jonna Björk, Head of Talent Acquisition Sweden, jonna.bjork@academicwork.se

  • Sök tjänsten genom att klicka på ”Ansök här på annan site” nedan. Vi går igenom urvalet löpande och annonsen kan stängas ner innan tjänsten är tillsatt om vi gått över till urvals och intervjufasen. Observera att denna ansökan sker via en extern site vilket gör att den inte kommer att synas under ”mina sidor” på din profil. I denna rekrytering samarbetar vi med Talentor som kan kontakta dig i urvalfasen.

  • Vi tar inte emot ansökningar via mail men har du specifika frågor kring tjänsten besvaras dessa på jonna.bjork@academicwork.se eller via Thomas på Talentor thomas.lindquist@talentor.se under kontorstid. Skriv annonstiteln i rubriken och kopiera gärna in länken till annonsen i ditt mail.

Academic Work är Home of the Young Professionals. Vi vänder oss till dig som är akademiker och fortfarande studerar på högskola/universitet, är nyutexaminerad eller har några års arbetslivserfarenhet. Hos oss kan du arbeta som uthyrd konsult på specifika kunduppdrag eller bli anställd direkt hos ett kundföretag via vår rekryteringsverksamhet. Läs mer på www.academicwork.se.

INFORMATION OM FÖRETAGET
Vill du veta mer om hur det är att jobba internt på Academic Work? På Jobba Hos Oss får du träffa några av våra medarbetare, läsa om vad vi värderar högt samt se bilder och filmer som beskriver vår värld. Klicka här! Varmt välkommen!

Liknande jobb

Liknande jobb