Global Business Controller till Valmet

Rekryterare
Valmet
Plats
Göteborg
Annonserat
den 19 november 2018
Stängs
den 19 december 2018
Kontakta
Katarina Forslund
Anställningsform
Visstid
Arbetstid
Heltid

Global Business Controller till Valmet
Som Global Business Controller Valmet stöder du chefen för affärsområdet Energy&Environmental Services samt chefen för Services Business Line (SER) för att uppnå och analysera de uppsatta mål som finns. Energi- och miljöindustrin har sin verksamhet på cirka 32 platser globalt och i matrisorganisationen finns totalt cirka 1100 anställda.

Arbetsbeskrivning:

  • Leda och säkerställa att utveckling och analys av SER BU finansiell information är korrekt, aktuell och relevant för Business Lines och Business Units behov. Arbeta aktivt med cheferna för berörda affärsområden för att stötta och säkerställa att man når sina resultat.
  • Ge ekonomiskt stöd till affärsenheten genom att analysera de viktigaste ekonomiska och operativa drivkrafterna (både risker och möjligheter).
  • Ge stöd för att effektivt kommunicera affärsområdets prestationer, framsteg och framtidsutsikter.
  • Övervaka operativa och finansiella resultat inom affärsområdet och de tekniska enheterna.
  • Säkerställa en framgångsrik tillämpning av bolagets redovisningsriktlinjer och finanspolicy (IFRS).
  • Stödja och driva implementeringen och utvecklingen inom affärsområdet.
  • Ansvarig för utbyggnaden av det systemstöd som krävs för att driva arbetet inom affärsområdet framåt.
  • Delta i strategisk utveckling, finansiell och operativ planering.
  • Bistå i kundrelaterade frågor, inklusive kundbetalning och finansieringslösningar.

Krav: 

  • Universitetsutbildning i företagsekonomi eller annan motsvarande utbildning
  • Minst 5 års erfarenhet från en liknande roll som stödjer global affärsverksamhet
  • Mycket goda analytiska färdigheter.
  • Du bör ha god ledarskapsförmåga och kunna visa på en god förmåga att uppnå resultat i en global matrisorganisation.
  • Du har en stark förmåga att effektivt kommunicera både skriftligt och muntligt på både svenska och engelska, samt förmåga att läsa, analysera och tolka komplexa dokument på engelska.
  • Goda organisatoriska färdigheter och förmåga att ta till dig och analysera stora mängder information.
  • Du behärskar Microsoft Word, Excel och PowerPoint mycket väl och har erfarenhet av finansiella styrsystem, har du tidigare erfarenhet från Hyperion är det meriterande. 
  • Förmåga och erfarenhet av att förbereda skriftliga och grafiska presentationer.
  • Vilja och möjlighet att resa cirka 20% av tiden internationellt.

Övrigt:
Tjänsten är ett långt konsultuppdrag på cirka 18 månader. Start är tänkt snarast möjligt och senast under januari 2019. 

Konsult hos SJR
Du drivs av att utvecklas och inspireras av nya utmaningar och miljöer. Du har en förmåga och känsla för att verka i olika verksamheter och grupper. Vi arbetar i nära samarbete med dig och är lyhörda för dina önskade utmaningar. Tillsammans med vårt goda renommé och varumärke samt med våra framgångsrika kunder kan vi matcha rätt uppdrag för dig och stödja dig i din önskade karriär.

Om företaget
SJR in Sweden (SJR) är ett av Sveriges ledande rekryterings- och konsultföretag och har sedan 1993 byggt upp ett brett kontaktnät i näringslivet inom denna sektor. Personlig service och kvalitet är utmärkande för SJR. Vi är idag ca 550 anställda och har kontor i Stockholm, Malmö, Göteborg och Helsingborg. Vår främsta resurs är vår personal och vår vision är att vara förstahandsvalet för ekonomer som vill byta arbete och för företag som behöver personalresurser inom Ekonomi och Bank & Finans. SJR är noterat på First North. Vi hjälper våra kunder att tillsätta tjänster på chef-, specialist- och assistentnivå. 

Liknande jobb

Liknande jobb