Business Sweden is jointly owned by the Swedish state and the Swedish business sector with a mandate and a mission to help international companies gain access to the Swedish market and help domestic ones utilize it as a platform for expansion. Our clients range from start-ups via small- and medium sized businesses to multinational enterprises – with tailor-made services catering to all of these segments. We have a holistic approach, offering both hands-on support, strategic and practical expertise and a unique capability to create access where access is hard to get, both in Sweden and through our 44 offices across Europe, Americas, Middle East & Africa and Asia Pacific. Our expertise, presence and exclusive access to networks and stakeholders in both the public and private sectors in these markets gives us a supreme ability to help clients navigate regional business structures in order to expand their business and unlock growth. In short, we help companies turn opportunities into reality.

Ekonomiassistent/Junior Redovisningsekonom

Vi söker nu en Ekonomiassistent/Junior Redovisningsekonom till Business Sweden. I denna roll kommer du att ansvara för kund- och leverantörsreskontran, vara behjälplig inom utvecklingen av rutiner och processer. Du kommer att arbeta i en dynamisk miljö med många kontakter och nära samarbeten såväl internt som externt. Ekonomiavdelningen består av 14 personer och denna tjänst rapporterar direkt till Ekonomichefen. Företaget sitter centralt i fina lokaler i World Trade Center, Stockholm.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

  • Ansvar för leverantörsreskontran
  • Ansvar för kundfakturering, inklusive påminnelse- och räntefakturor och kundreskontran
  • Kravhantering och uppföljning av osäkra kundfordringar
  • Löpande bokföring
  • Balanskontoavstämningar
  • Diverse projekt inom ekonomiavdelningen
  • Utveckling av rutin- och processförbättringar
  • Delaktig i diverse årsvisa arbetsuppgifter
  • Övriga ad-hoc uppgifter som förekommer på en ekonomiavdelning

Ytterligare erfarenheter för att lyckas i rollen

  • Behärskar svenska och engelska väl i både tal och skrift
  • Mycket meriterande om du har arbetat i en internationell verksamhet
  • Erfarenhet från ett större affärssystem, föredragsvis Agresso/UBW
  • 1-3 års arbetslivserfarenhet från grundläggande redovisningsarbete
  • Gymnasieekonom alternativt högskoleexamen

Som person är du noggrann, strukturerad och tar ansvar för leverans med hög kvalitet inom givna deadlines. Du är engagerad och drivs av att agera i en föränderlig miljö. Vi tror också att du är proaktiv och lösningsorienterad och tycker om att utveckla rutiner och processer. För att trivas i rollen tror vi också att du har en stark kommunikativ förmåga och en god samarbetsförmåga. Vi erbjuder ett spännande arbete i en internationell miljö med stora utvecklingsmöjligheter.

Om företaget

Business Sweden ägs gemensamt av svenska staten och det svenska privata näringslivet. De har gett oss ett unikt mandat att hjälpa internationella företag att få tillgång till den svenska marknaden och hjälpa svenska företag att använda landet som en plattform för internationell expansion.

Vi arbetar med allt från start-ups och små- och medelstora företag till multinationella bolag – med skräddarsydda tjänster för samtliga av dessa. Vi har ett holistiskt synsätt och erbjuder både praktisk support, strategisk expertis samt en unik kapacitet att öppna dörrar där de annars skulle vara stängda, både i Sverige och via våra 44 kontor i Europa, Nord- och Sydamerika, Mellanöstern & Afrika och Asien.

Vår kombination av expertis, närvaro och exklusiva access till olika nätverk och beslutsfattare inom både offentlig och privat verksamhet i dessa regioner ger oss en överlägsen förmåga att hjälpa våra kunder navigera i regionala affärsstrukturer och hjälpa dem att expandera deras affärsverksamhet. Kort sagt, vi hjälper företag att förvandla möjligheter till verklighet.

Läs mer om hur det är att jobba hos oss och lära känna våra kollegor här.

Ansökan

Skicka din ansökan via ansökningsknappen nedan redan idag då intervjuer sker löpande! För mer information vänligen kontakta Julia Ternhem på 070 333 76 84 eller på julia.ternhem@fand.se

LIKNANDE JOBB

Accounting Controller...


Mer info
& Ansökan
Stockholms län, Upplands Väsby

Head of Financial...


Mer info
& Ansökan
Västra Götalands län, Borås

Controller med...


Mer info
& Ansökan
Stockholms län, Stockholm

Analytiker som vill...


Mer info
& Ansökan
Stockholms län, Stockholm