FI arbetar för finansiell stabilitet, välfungerande marknader, ett gott konsumentskydd och en hållbar utveckling. Vi strävar efter att vara en attraktiv arbetsgivare, där olika erfarenheter, kompetens och mångfald tas tillvara. Här arbetar cirka 600 personer och våra värderingar präglas av att vi är engagerade, beslutsamma, målinriktade och hjälpsamma. På FI är du med och påverkar den finansiella marknaden. Tillsammans arbetar vi för samhällsnyttan.

Junior analytiker som vill arbeta med tillsyn av försäkringsbolag

Är du intresserad av programmering och matematiska modeller och har du praktisk kunskap om finansiella instrument och utvärdering av vilka risker som finns i dessa? Då kan det här vara jobbet för dig. 

Om jobbet

Som junior analytiker på avdelningen Risktillsyn försäkring arbetar du med tillsyn av försäkringsbolagens hantering av marknadsrisker samt löpande granskning av deras riskexponering och riskhantering i placeringstillgångarna. Du kommer medverka i undersökningar och analysprojekt och hantera, sammanställa och analysera inrapporterad riskinformation och data, samt utveckla datastödd analys i SAS och Excel. I tjänsten ingår dessutom deltagande i nationella och internationella projekt rörande metod- och regelutveckling för att förbättra tillsynen av marknadsrisker.

Tjänsten ger dig även mycket goda möjligheter att löpande utvecklas inom programmering och matematiska modeller då det finns kollegor med mycket goda och djupa kunskaper inom detta.

Din utbildning och erfarenhet

Vi söker dig som:

  • har akademisk examen motsvarande civilekonom eller civilingenjör inom finansiell ekonomi
  • har något års erfarenhet av analys av marknadsrisker och finansiella instrument inom finansiella företag eller myndigheter
  • har praktisk kunskap om finansiella instrument och utvärdering av vilka risker som finns i dessa
  • är intresserad av programmering och matematiska modeller
  • uttrycker dig väl på svenska och engelska i både tal och skrift.

Det är meriterande om du:                                                                 

  • har fördjupande utbildning i finansiell matematik och/eller matematisk statistik
  • tidigare arbetat med Solvens 2- eller annan form av myndighetsrapportering
  • har erfarenhet av värdepappershantering, exempelvis Back Office
  • har kunskaper i SAS, VBA-programmering, SQL och försäkring
  • har kunskaper om kapitalkrav inom Solvens 2, riskkänsligt kapitalkrav för tjänstepensionsföretag.

Om dig

I det här jobbet behöver du:

  • vara självgående, analytisk och initiativtagande
  • bidra till ett gott samarbete
  • arbeta självständigt utifrån de värderingar och riktlinjer som styr verksamheten
  • vara hjälpsam, flexibel och bemöta andra på ett vänligt och respektfullt sätt.
Finansinspektionen (FI) bidrar till ett stabilt finansiellt system, en hållbar utveckling och ett högt skydd för konsumenter. Vi erbjuder dig att arbeta med samhällsviktiga uppgifter, där du är med och påverkar den finansiella marknaden.

På FI arbetar cirka 600 personer och våra värderingar präglas av att vi är engagerade, beslutsamma, målinriktade och hjälpsamma. Vår arbetsplats ligger centralt i Stockholm. Det finns även möjlighet att delvis arbeta på distans. 

Bra att veta

Vi baserar vår rekrytering på kompetens. Det innebär att vi noggrant definierar vilka kvalifikationer som efterfrågas och sedan utgår från dem genom hela rekryteringsprocessen.

Vi arbetar aktivt för mångfald och likabehandling och välkomnar därför medarbetare med olika erfarenheter, bakgrunder och kompetenser.

Arbetspsykologiska tester ingår i rekryteringsprocessen.

På FI arbetar vi aktivt för att vara en attraktiv arbetsgivare där du som medarbetare trivs och utvecklas. Läs mer om hur det är att jobba på FI och vad vi erbjuder: https://www.fi.se/sv/om-fi/lediga-jobb/vi-erbjuder/

En anställning på FI kan innebära att säkerhetsprövning och registerkontroll görs enligt säkerhetsskyddslagen.

Sök jobbet

Välkommen med din ansökan som ska innehålla cv, personligt brev och relevanta intyg eller examensbevis.

Vi avböjer all hjälp med rekrytering och annonsering.

Anställningsform:

Anställningen är tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.

Omfattning:

Heltid

Kontaktperson:

Per Jakobsson, biträdande avdelningschef, 08-408 982 11

Sista ansökningsdag:

2022-07-01

 

LIKNANDE JOBB

Arkivarie till...


Mer info
& Ansökan
Stockholms län, Stockholm

Client Relationship...


Mer info
& Ansökan
Stockholms län, Stockholm

Seniora...


Mer info
& Ansökan
Stockholms län, Stockholm

Treasury Manager


Mer info
& Ansökan
Stockholms län, Stockholm

Kvalificerad...


Mer info
& Ansökan
Stockholms län, Stockholm

Kvalificerad...


Mer info
& Ansökan
Stockholms län, Stockholm

Registrator till...


Mer info
& Ansökan
Stockholms län, Stockholm

Tillsynsansvarig...


Mer info
& Ansökan
Stockholms län, Stockholm

Redovisningsansvarig...


Mer info
& Ansökan
Stockholms län, Stockholm