VD till Armada Fastighets AB

Plats
Österåker
Annonserat
den 10 februari 2017
Stängs
den 12 mars 2017
Ref:
1099170
Kontakta
Kari Karvonen
Anställningsform
Tillsvidare
Arbetstid
Heltid

Om organisationen
Österåkers kommun är i en mycket expansiv utvecklingsfas. Befolkningen beräknas öka med ca 1000 invånare per år. I kommunens översiktsplan, som är i samrådsstadiet, planeras en expansion från nuvarande 43.500 invånare till 70.000 invånare 2040.
Armadakoncernen äger, bygger, utvecklar och förvaltar bostäder för alla invånare, effektiva lokaler för kommunens olika verksamheter.
Verksamheten ägs av Österåkers kommun och styrs via ägardirektiv. Såväl kommunallagen som aktiebolagslagen reglerar verksamheten. Relationen till ägaren kräver nära samarbete och erfarenhet att arbeta såväl i en politisk organisation som med ren affärsverksamhet.

VD ingår i kommundirektörens ledningsgrupp.
Armada är i stor utsträckning kommunens ansikte utåt vad gäller bostäder med hyresrätt samt kommunens verksamhetslokaler.

Arbetsuppgifter
Som VD ansvarar du på uppdrag av Armadas styrelse för det övergripande operativa arbetet kring nuvarande och framtida fastighetsbestånd. Arbetet sker i nära samarbete med berörda funktioner i Österåkers kommun och upphandlade leverantörer. VD rapporterar till styrelseordförande för Amaradakoncernen.

Din bakgrund
Du har förmodligen byggnadsteknisk utbildning och erfarenhet från liknande arbete samt erfarenhet av att leda byggprojekt från planering till färdigställande.

Förvärv, såväl som avyttring, av mark och fastigheter ingår i verksamheten vilket fordrar ekonomiskt kunnande samt affärsmannaskap. Det krävs även stor erfarenhet av affärsförhandlingar och förhandlingar rörande hyror och andra villkor för lokaler och bostäder.
Ledarerfarenhet är viktig då det gäller att leda professionella medarbetare som mestadels jobbar i projekt med stort eget ansvar. Ledarskapet omfattar även att leda upphandlad verksamhet.
Du har ett helhetsperspektiv, har stor vana vid att ha många olika projekt på gång samtidigt, samt är duktig på att snabbt kunna skifta fokus. Du har en god teknisk kompetens samtidigt som du är en duktig administratör med god språklig förmåga. Du har även ett ekonomiskt sinne och är van vid budgetansvar. Som ledare är du synlig och kommunikativ och motiverar medarbetarna i det dagliga arbetet. Det är viktigt att du har förmågan att skapa och bibehålla affärsmässiga relationer med såväl hyresgäster som andra interna och externa samarbetspartners. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation.

Frågor och ansökan
I denna rekrytering samarbetar vi med Experis Executive, kontakta gärna chefsrekryteringskonsulterna Karin Steen 070-940 0806 Kari Karvonen 073-377 6961 för frågor.

Armada Fastighets AB är en av Österåkers kommun helägd koncern som äger, utvecklar, bygger och förvaltar bostäder för alla invånare, effektiva lokaler för kommunens olika verksamheter samt ett fiberbaserat bredbandsnät för hushåll och verksamheter i kommunen. Koncernen omsätter drygt 300 miljoner och har en balansomslutning på 2,4 miljarder kronor.